lördag 10 juli 2010

Tema: Snål.

Min farfar var smålänning. Ni vet vad man säger om smålänningar.

Farfar var en hejare på återvinning innan begreppet ens var uppfunnet. Ingenting slängdes som inte var bortom all räddning. Utslitna kläder syddes om, lappades, stoppades, och blev så småningom till trasmattor, möbelstoppning, lappar, näsdukar och skurtrasor. Några mängder av förpackningar att slänga eller ta vara på blev det inte eftersom mjölken bars hem i kanna, brödet bakades i huset, fisken kom från sjön och fläsket direkt från grannens gård. De konservburkar som användes (oftast av mina föräldrar) snyggade han till kanterna på och förvandlade till fina förvaringskärl för allt möjligt från knappar till udda spik.

I farfars bokhylla stod det propagandaskrifter från andra världskriget. ”En svensk tiger” handlade om spionage och hade en blå-och-gulrandig tiger på omslaget. Där fanns också en broschyr om hur man ansökte till lottakåren.
Farfar slängde ingenting.

Men det som kanske allra bäst beskriver min farfar är historien om hur hans gård fick elström. El var ju praktiskt och det ville farfar gärna ha, men någon större lust att betala för den hade han inte. Sagt och gjort alltså, iväg till närmaste ledningsstolpe med lite hemgjord kopparkabel och några rejäla järnspikar.
Farfar kortslöt hela Kronobergs län.
Det kan mycket väl vara svenskt rekord.

9 kommentarer:

  1. Hmm ja min farmor och farfar hade nog tyckt om din farfar. Den generationen hade väl det nedärvt på ett annat sätt än vad vi har.
    Bra och kärleksfullt beskrivet.

    ps Du tolkade min text på ett helt annat sett än tänkt. Nästan skrämmande när jag läser om texten med den tolkningen jag tror du gjorde.

    SvaraRadera
  2. Japp farfar tror den äldre genarationen hade lärt sig spara på ett annat sätt. de var tvungna, tror till och med att de fann lycka bättre än vi gör vi gör det i storbildstv och saker de fann det av en fågel i skyn, eller solens strålar en kall höst dag

    SvaraRadera
  3. Vi skulle kunna lära en del om sakers användbarhet av tidigare generationer. Egentligen r det inte så mycket man verkligen inte kan använda på ett eller annat sätt, inbillar jag mig.

    Företagsam man - skaffa elen själv :) Kul att få läsa.

    SvaraRadera
  4. Njuter av att läsa om din företagsamme farfar. Även sparsamhet kan vara en dygd.

    SvaraRadera
  5. Gillar¨, som man säger på facebook. En bra historia, den om kortslutningen av Kronobergs län.

    SvaraRadera
  6. Det är ju helt klart en mentalitet att lära sig av! :) Men å andra sidan kan det ju gå fel, som när folk blir maniska samlare istället och lever i små egenskapade soptippar...

    SvaraRadera
  7. ja dom kanske gick lite långt ibland dom gamla bönderna men det gör vi ju nu oxå fast åt andra hållet. Jag har nog kvar lite av at inte slänga i onödan men jag har inte lyckats så bra att föra det vidare.

    SvaraRadera
  8. Bra text!
    Min mamma sparar på ALLT, och då menar jag allt som överhuvudtaget kan tänkas. Jag fasar för den dagen då vi skall ta över den gigantiska gården med alla skrymsler och vrår i lador, uthus och en sk kallstuga på närmare fyrtio kvadrat fylld av alla böcker hon och jag läst och massor av kläder från det jag var liten tills nu.
    På övervåningen på gamla ladugården hittade jag sist jag var där cirka hundratalet gamla plastblomkrukor (de som växten levereras i)
    Hon sparar ifall att...

    SvaraRadera
  9. Snålhet, ja det är en egenskap det... och i mycket kanske beundransvärt. Hoppas bara han inte snålade med känslor och beröm :) Fin historia om din farfar!

    SvaraRadera